Onko grillattua ruokaa huono sinulle?

Onko grillattua ruokaa huono sinulle

Liha sisältää kreatiinia, orgaanista happoa, joka auttaa toimittamaan lihasten käyttämää energiaa. Kun lihaa keitetään, kemiallinen reaktio muuttaa kreatiinia ryhmään yhdisteitä, joita kutsutaan heterosyklisille amiineille (HCA), ja on olemassa todisteita siitä, että nämä yhdisteet aiheuttavat syövän suurina pitoisuuksina.

Lihan paistaminen ja grillaaminen tuottaa joitakin HCA: ita, mutta grillit ovat yleensä paljon kuumempia ja huolestuneita lihan vähenemisestä merkitsee sitä, että monet meistä taipuvat kokata, kunnes kaikki on hyvin hiiltynyt, joten HCA-tasot ovat paljon korkeammat.

Toisin kuin grillauksessa, grilli polttaa lihaa alhaalta. Kun rasva putoaa kuumille hiileille, se palaa ja savu kohoaa ja peittää lihan. Tämä savu sisältää paljon polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä (PAH) osittain poltetusta rasvasta. PAH-yhdisteet ovat toinen kemikaalien ryhmä, joiden tiedetään aiheuttavan syöpää.

Mutta toistaiseksi suurin osa tutkimuksista, jotka yhdistävät HCA: ta ja PAH-yhdisteitä syöpään, ovat olleet laboratoriossa käyttäen rotteja ja erittäin suuria annoksia. Useimmat ihmiset eivät syö grilliruokaa tarpeeksi usein, jotta terveysriski olisi mitattavissa. Vaikka viettääkö joka lauantai-iltapäivällä auringonpaistetta, joka kuluttaa oluita ja syö hampurilaisia, alkoholi ja kolesteroli todennäköisesti vahingoittavat terveyttäsi paljon enemmän kuin HCA: t ja PAH: t.

Mutta jos olet huolissasi, Harvardin terveyskirjeessä ilmoitettu tutkimus viittaa siihen, että voit vähentää näiden syöpää aiheuttavien aineiden määrää 90 prosentilla, jos keittämällä lihaa mikroaaltouunissa kahteen minuuttiin ja sitten vain hiertämällä sitä lyhyesti grillikatokselle maku.

Tapoja terveellisempää grilliä

Tapoja terveellisempää grilliä

Kaikki rakastavat hyvää grilliä, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että grillaus lihaa korkealla lämmöllä voi aiheuttaa karsinogeenisten heterosyklisten amiinin (HCA) ja polysyklisten aromaattisten hiilivetyjen (PAH) muodostumisen.

Ja se ei ole vähäpätöinen summa. Eräässä tutkimuksessa todettiin, että ihmiset, jotka kuluttavat hyvin valmistettua lihaa grillattua, grillattua, pannulla paistettua tai paistettua säännöllisesti, saivat 60% todennäköisemmin haimasyövän. Pitempi keittoaika voi myös lisätä vatsan, keuhkojen ja rintasyövän riskiä.

Käytä marinadia

Vuoden 2008 tutkimus osoitti, että maustetut marinadit voivat vähentää HCA-muodostumista, joten älä pelkää ripottele punaisella pippurilla.

Tietyt mausteet ovat täynnä antioksidantteja, jotka auttavat poistamaan HCA: t grillaukseen. Eräs tutkimus osoitti, että mausteiden lisääminen, kuten timjami, salvia ja valkosipuli, voi vähentää kokonaisten HCA-yhdisteiden määrää 60% verrattuna kontrolliin.

Rosemary voi olla erityisen voimakas. Äskettäin tehdyssä tutkimuksessa todettiin, että suuret rosmariiniuutteiden pitoisuudet voivat vähentää HCA: tta jopa joissakin tapauksissa jopa 90%.

Lisää alkoholia

Lisää alkoholia

Seuraavassa grilliäsi, älä unohda olutta ja viiniä … marinadiisi. Tiedämme, että punaviini on täynnä antioksidantteja, ja tämä voi viedä marinadiisi.

Marinoitunutta naudanlihaa punaviiniä kuusi tuntia ennen grillatusta vähensi karsinogeenien määrää – 40 prosenttia vähemmän kuin marinoitua naudanlihaa – Porton yliopiston Portugalin tutkimuksen mukaan.

Samassa tutkimuksessa havaittiin samanlaisia ​​positiivisia vaikutuksia oluen avulla, ja osanottajat antoivat olutmarinoidut naudanlihavalmisteet laadulle.

Käännä lämpö alas

Hyvin tehty ei pitäisi olla sanastasi, jos yrität vähentää syöpää aiheuttavia tekijöitä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että korkeammat lämpötilat johtavat HCA: n lisääntymiseen.

Anna hieman ylimääräistä aikaa, ja yritä kokata lihasi alle 162 ° C, mikä on lämpötila, jolla HCA: t alkavat muodostua.

Varmistaaksesi, että olet täyttänyt vähimmäiset keittolämpötilat, investoi lihalämpömittariin ja varmista, että hampurilaissasi on sisäinen lämpötila 71 ° C.